Lastbalansering till laddbox – komplett guide

Varför behövs lastbalansering till laddbox? För att elkapaciteten mellan hushållet och elbilsladdning måste fördelas för att undvika överbelastning. Lastbalansering anpassar laddningen efter tillgängligt utrymme för att säkerställa att huvudsäkringen inte löser ut. Det finns olika metoder för lastbalansering med olika fördelar och nackdelar att överväga. Här förklarar vi allt du behöver veta om lastbalansering till din laddbox.

Eltillförseln till en fastighet eller ett hus är begränsad till en viss nivå, som mäts i ampere (A). Vanliga hushåll klarar sig med 20 A, men om du har en elbil eller laddhybrid som använder upp till 16 A vid laddning kan lastbalansering vara lösningen för att undvika överbelastning. Lastbalansering fördelar strömmen mellan alla elektriska system i huset och fordonet som laddas, vilket anpassar laddningen efter tillgänglig elektricitet.

Så genom att installera lastbalansering till din laddbox behöver du aldrig oroa dig för fördelningen av elkapacitet. Det löser lastbalanseringen åt dig. Därför rekommenderar vi alltid att du installerar lastbalansering när du köper laddbox.

Vad är lastbalansering?

Lastbalansering är en teknik som används för att optimera och fördela den totala tillgängliga elektriska belastningen inom ett elsystem. När flera elektriska apparater och enheter är igång samtidigt kan det uppstå överbelastning i systemet. Lastbalansering säkerställer att den totala energikonsumtionen fördelas jämnt och effektivt för att undvika överbelastning och säkerhetsproblem. Inom elbilsladdning innebär detta att laddningskapaciteten fördelas mellan flera laddningspunkter för att undvika att huvudsäkringen löser ut.

Laddbox med lastbalansering

amina S

Effektiv laddbox med tidlös design, 6 m laddkabel och ledande teknologi. Smart lastbalansering från Enegic ingår.

Fr. 6 499 :–
Charge Amps Aura

Kraftfull laddbox som laddar två bilar samtidigt med upp till 22 kW per uttag. Vädertålig design med 5 års garanti.

Fr. 13 499 :–
Zaptec Go

Passar alla bilar. Skandinavisk design, den senaste teknologin, är Zaptec Go en populär storsäljare. 5 års garanti och Monitor One.

Fr. 8 499 :–

Idag är det en självklarhet att installera lastbalansering när man köper laddbox till sin elbil. I princip alla tillverkare har antingen egen lastbalansering eller så finns möjligheten att komplettera med exempelvis lastbalansering från Enegic (Perific). Här nedanför listar vi några populära laddboxar som antingen har lastbalansering eller kan kompletteras med det.

  • amina S: Lastbalansering ✅
  • Zaptec Go: Lastbalansering ✅
  • Garo: Lastbalansering ✅
  • Charge Amps: Lastbalansering ✅
  • Wallbox: Lastbalansering ✅
  • Tesla Wall Connector: Lastbalansering ✅
  • Ctek Njord Go: Lastbalansering ✅
  • Defa Power: Lastbalansering ✅
  • Watty: Lastbalansering ✅

Olika typer av lastbalansering

Vid val av laddlösning är det viktigt att se till att laddboxen har lastbalansering. Det är också viktigt att förstå funktionen av lastbalansering för att säkerställa en optimal och trygg lösning. Det finns olika metoder för att balansera lasten och det är bra att vara medveten om dem för att kunna välja rätt lösning för era behov.

1. Lokal lastbalansering

Lokal lastbalansering innebär att energimätaren kommunicerar med en central enhet som fördelar strömmen mellan laddboxarna. Detta system fungerar även utan internetanslutning och reagerar snabbt på förändringar i belastningen. Genom att använda en lokal lösning kan ni enkelt byta tjänsteleverantör och integrera andra energisystem som batterier eller solceller i fastigheten. Om ni vill lägga till fler laddboxar måste ni se till att de är kompatibla med lastbalanseringscentralen, vilket oftast innebär att de är från samma tillverkare.

2. Lastbalansering via OCPP

OCPP är en förkortning för Open Charge Point Protocol och det är ett standardiserat dataprotokoll som möjliggör direkt kommunikation mellan laddboxen och laddoperatörens back-end. Det är leverantörsoberoende och att välja en leverantör som stöder OCPP ger två stora fördelar för er som kund:

Om det behövs kan ni enkelt byta tjänsteleverantör utan att behöva byta ut er hårdvara. Tack vare OCPP kan era laddstationer konfigureras och mjukvaran uppdateras på distans, vilket innebär att tekniker inte behöver besöka er anläggning regelbundet. Det är både smidigt och kostnadseffektivt.

3. Lastbalansering via tillverkarens molntjänst

Om man använder tillverkarens moln för lastbalansering, är man begränsad till de samarbetspartners som tillverkaren har. Man är beroende av att tillverkaren fortsätter att erbjuda lastbalansering och håller sig uppdaterad. Om tillverkaren slutar erbjuda tjänsten, börjar ta betalt eller går i konkurs, riskerar man att stå utan lastbalansering och andra alternativ.

Installera laddbox

Anlita en certifierad elektriker när du ska installera laddbox hemma. Välkommen till Qlel!

Installera solceller

Anlita en certifierad elektriker när du ska installera solceller på taket hemma. Välkommen!

Anlita elektriker

Certifierad elektriker för dig som behöver hjälp med installation i hemmet. Välkommen!

Hur fungerar lastbalansering?

Lastbalansering fungerar genom att övervaka den totala energiförbrukningen i ett elsystem och justera laddningseffekten baserat på tillgänglig kapacitet. När flera elbilar eller elektroniska produkter laddas eller används samtidigt kan det uppstå en hög energikonsumtion som riskerar att överbelasta elsystemet. Lastbalansering övervakar kontinuerligt den totala energianvändningen och fördelar laddningskapaciteten så att ingen enskild del av systemet blir överbelastad. Detta innebär att laddboxar med lastbalansering kan anpassa sin effekt för att hålla sig inom säkerhetsgränserna för elsystemet.

Med lastbalansering begränsar man alltså förbrukningen i fastigheten upp till huvudsäkringens storlek, så som 20 A. Du kan därmed inte ladda din bil mer än vad som är möjligt för att det ska finnas ström över mot själva huvudsäkringen.

Vad är dynamisk lastbalansering?

Dynamisk lastbalansering är en mer flexibel och adaptiv form av lastbalansering som justerar energifördelningen i realtid baserat på förändrade förhållanden och behov. Till skillnad från statisk lastbalansering, som har fasta inställningar, kan dynamisk lastbalansering snabbt reagera på förändringar i energiförbrukningen och omfördela laddningskapaciteten effektivt. Detta är särskilt användbart i miljöer med varierande energibehov, såsom hushåll med flera elbilar eller arbetsplatser med många laddpunkter. Genom att använda sensorer och smart styrning säkerställer dynamisk lastbalansering att laddningen alltid är optimerad för att undvika överbelastning och maximera effektiviteten.

Dynamisk lastbalansering övervakar alltså hela fastighetens energiförbrukning och låta laddboxen använda överskottet. Laddboxen är ansluten till elmätaren i din elcentral, och dessa kommunicerar sedan via WiFi eller signalkabel. Laddboxen anpassar sin effekt baserat på förbrukningen och minskar effekten under timmar med hög förbrukning, för att sedan öka effekten när förbrukningen minskar.

Varför ska man ha lastbalansering?

Att ha lastbalansering är avgörande för att säkerställa en säker, effektiv och ekonomisk användning av elsystemet vid elbilsladdning. Några av de viktigaste fördelarna med lastbalansering är:

  1. Säkerhet: Lastbalansering förhindrar överbelastning av elsystemet, vilket minskar risken för strömavbrott och brand.
  2. Effektivitet: Genom att optimera energifördelningen kan lastbalansering minska laddningstiden och säkerställa att alla anslutna elbilar får den nödvändiga energin.
  3. Kostnadsbesparing: Genom att undvika överbelastning och potentiella straffavgifter från elbolag kan lastbalansering bidra till att minska de totala energikostnaderna.
  4. Flexibilitet: Lastbalansering gör det möjligt att integrera fler laddboxar och andra energikrävande enheter utan att behöva uppgradera hela elsystemet.

Lastbalansering och elmätare

Regeringen har beslutat att byta ut cirka fem miljoner elmätare mot smarta elmätare innan 2025. Detta kommer att leda till minskad energiförbrukning och lägre kostnader för svenska hushåll. Det kommer också att underlätta för ägare av elbilar och laddhybrider. Med fler smarta elmätare på marknaden kan vi installera olika gröna tekniklösningar. De nya och mer avancerade gränssnitten för kommunikation gör det enklare att ansluta laddboxar med dynamisk lastbalansering. Det innebär att det blir enklare att integrera egenproducerad elektricitet från exempelvis solceller och anpassa laddningen av bilen via laddbox med övrig elförbrukning i hushållet.

Lastbalansering med solceller

Det är fullt möjligt att ladda din elbil eller laddhybrid med hjälp av solceller. När solcellerna på ditt tak genererar elektricitet används den direkt av ditt hushåll. Samma sak gäller för en laddbox som är ansluten till ditt fordon. Ibland räcker dock inte den solenergi som produceras för att ladda din bil vid varje tillfälle, och då kommer bilen att laddas med köpt el istället. Många av dagens laddboxar har en funktion där du kan schemalägga laddningen via en app, vilket gör det enkelt att ladda bilen när solcellerna producerar som mest el.

Att ladda bilen enbart med egenproducerad el är något mer komplicerat, men laddboxarnas utveckling går snabbt framåt. Det kommer kontinuerligt nya uppdateringar och funktioner för att göra det möjligt och smidigt för dig som elbilsägare att ladda med din egenproducerade el.

Vad är maximal laddningseffekt?

För att kunna ladda din bil hemma med en laddbox på snabbast möjliga sätt beror det på flera faktorer. Det är bilens ombordskapacitet, laddboxens kapacitet, husets huvudsäkring, laddboxens säkring och kablaget som används för installationen av laddboxen. Det är den svagaste länken av dessa faktorer som avgör den slutgiltiga laddningseffekten.

Här kan du se vilken påverkan en laddbox kan ha beroende på din huvudsäkring i huset. Observera att detta är den högsta effekten du kan få ut och inte den garanterade eller konstanta effekten. Värdena i “Maximal laddningseffekt” är med/utan lastbalansering.

Husets huvudsäkring

Bilens kapacitet

Laddboxens kapacitet

Maximal laddningseffekt

16 A

3-fas 16 A (11 kW)

22 kW

6,9 kW / 11 kW

20 A

3-fas 16 A (11 kW)

11 kW

11 kW / 11 kW

25 A

3-fas 32 A (22 kW)

22 kW

14 kW / 17 kW

35 A

3-fas 32 A (22 kW)

22 kW

22 kW / 22 kW

16 A

1-fas 16 A (3,7 kW)

11 kW

2,3 kW / 3,7 kW

20 A

1-fas 16 A (3,7 kW)

11 kW

3,7 kW / 3,7 kW

20 A

1-fas 32 A (7,4 kW)

22 kW

3,7 kW / 4,6 kW

25 A

1-fas 32 A (7,4 kW)

22 kW

4,6 kW / 5,7 kW

35 A

1-fas 32 A (7,4 kW)

22 kW

7,4 kW / 7,4 kW

Enegic (Perific) lastbalansering

Enegic lastbalansering (numera Perific) är ett populärt tillval när man installerar laddbox.Genom att kommunicera i realtid med din laddbox kan Enegic (Perific) styra laddhastigheten för att undvika att huvudsäkringen löser ut. Med Enegic (Perific) kan du vara säker på att du får ut maximal kraft från din laddbox vid varje tillfälle. Genom Enegics dynamiska lastbalansering kan du omedelbart se hur mycket effekt ditt hus använder och se till att du håller dig under gränsvärdet samtidigt som du får högsta möjliga effekt vid varje given tidpunkt.. Enegic lastbalansering (Perific) passar i princip alla laddboxar från: amina till Zaptec, Charge Amps, Wallbox, och Easee.

Tibber lastbalansering

Elbilar är utrustade med avancerad teknik som förbättrar både bränsleförbrukning och prestanda, och det är viktigt att din elbilsladdare är lika smart. Det finns idag ett brett utbud av smarta och avancerade laddboxar, som amina S och Zaptec Go för att nämna två. Med Tibber kan du göra laddningen ännu smartare. Med Tibber får du el till timpris, vilket varierar beroende på efterfrågan och tillgång. Genom smart laddning i appen kan du automatiskt styra laddningen till de billigaste tidpunkterna, vilket gynnar både elnätet och plånboken. Läs mer om smart laddning och lastbalansering med Tibber på deras hemsida.